Educatieve uitgeverij Malmberg heeft alle toeleveranciers een brief gestuurd
met een nieuw leveranciersakkoord. In de brief belooft Malmberg facturen
voortaan binnen 14 dagen te betalen "onder aftrek van 2 procent
betalingskorting". De brief vervolgt: "Wij verzoeken u de
Leveranciersverklaring, getekend voor akkoord, voor 6 maart in de bijgaande
antwoordenveloppe te retourneren".
Warenhuis Hema haalde afgelopen augustus hetzelfde trucje uit met zijn
leveranciers: voortaan kregen die 5 procent minder betaald. Het geld werd in
een groot marketingfonds gestort. Zo kon de verkoop gestimuleerd worden en
dat was, aldus de Hema, uiteindelijk ook goed voor de toeleveranciers.
Kortingsbeding is legaal
Zo’n eenzijdige kortingsaankondiging is volstrekt legaal, zegt Huub Nunes,
directeur van juridisch adviesbureau Nunes Consulting. "Je mag
wettelijk alles met elkaar afspreken." Het gaat erom of beide partijen
de overeenkomst tekenen. Als één van tweeën niet tekent, dan blijft de oude
afspraak van kracht. "Stel je voor dat er 100 procent betalingskorting
staat, in plaats van 2 procent", aldusNunes, "dan teken je toch
ook niet?"
Johan Leenaarts, financieel directeur van uitgeverij Malmberg, beaamt dat. "Wij
doen een mededeling en vragen daarna om een akkoord." Hij ziet de
nieuwe regeling als een service aan de toeleveranciers: "Wij komen onze
toeleveranciers tegemoet door eerder te betalen." De betalingskorting
is volgens hem een volstrekt normale afspraak en heeft niets met de
kredietcrisis te maken. "Dan zouden we juist later gaan betalen."
Uitstel van betaling
Later betalen is iets dat veel bedrijven in deze tijden doen. KPN en
Schuitema, inkooporganisatie achter C1000, maakten al eerder bekend dat zij
voortaan hun rekeningen later zouden voldoen. Schuitema rekte de
betalingstermijn op naar zestig dagen, KPN naar negentig.
Zij zijn niet de enige, laat de Nederlandse Vereniging voor
Incasso-ondernemingen (NVI) weten. "De betalingsmoraal is verslechterd",
zegt Robert Mijnsbergen, bestuurslid van de branchevereniging. "Het
aantal dagen voordat een vordering is voldaan, is toegenomen. Maar ook de
zwaarte van de maatregelen die genomen moeten worden, voordat het geld komt."
Het morele verval begon in het laatste kwartaal van 2009 en heeft zich dit
jaar flink doorgezet.
"Gemiddeld duurde het 46 dagen voordat een betaling tussen bedrijven was
voldaan", zegt Mijnsbergen. "Nu is dat al opgelopen tot 75."
Die trend zet nog even door, verwacht hij. Ook het aantal vorderingen dat
voor de rechtbank moet komen voordat tot betaling over gegaan wordt, is
flink toegenomen.
Snel binnenhalen, wachten met betalen
Het is een neerwaartse spiraal. Als KPN zijn betaling voor diensten uitstelt,
dan zal een bedrijf dat geld moet ontvangen van het telecomconcern ook
langer wachten met betalen van de eigen facturen. Zij hebben dan minder in
kas. Tegelijkertijd hebben veel bedrijven al minder geld in kas, omdat de
omzet daalt door de kredietcrisis.
Bovendien betekent geld langer in kas houden, ook dat een bedrijf meer rente
vangt. Dat tikt aan bij grote facturen. Het principe: snel geld binnenhalen,
lang wachten met betalen, doet steeds meer opgeld, zowel bij multinationals
als in het mkb.
Taak voor de overheid
Mijnsbergen van NVI ziet hier een mogelijke taak voor de overheid. "Soms
duurt het honderd dagen voordat zij betaald hebben. Dat is funest voor
bedrijven, denk maar aan de bouw." Als ze beginnen met het snel
afhandelen van hun facturen, dan is bij veel bedrijven het leed al geleden.
Premier Balkenende heeft hiertoe ook opgeroepen. Maar Mijnsbergen moet het
nog zien gebeuren. "De gemeenten kijken er wel naar - maar dan
ontdekken ze dat snel betalen hen geld kost. En ook zij zitten door de
kredietcrisis krapper bij kas."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl